Pagini

duminică, 17 martie 2013

Cincizeci de umbre ale lui Grey - E.L. James


   Trilogia Cincizeci de umbre a devenit un adevarat fenomen ca e-book apoi a fost publicata in format tiparit inregistrand vanzari record de 40 milioane exemplare in doar 4 luni, devenind un bestseller incontestabil cu drepturi de autor vandute in peste 37 de tari. Initial autoarea E.L.James si-a postat scrierile pe un site al fanilor Twilight, a fost descoperita de un editor independent care a publicat cartea in format e-book si asa a inceput nebunia Fifty Shades.
   Internetul este plin de recenzii pro si contra, a iscat polemici, a fost interzisa in unele localitati din America, dar, cu toate acestea a reusit sa depaseasca in vanzari Harry Potter.
Cartea este usor de citit, autoarea reuseste sa te captiveze, te atrage in poveste si iti starneste curiozitatea.
Este scrisa la persoana I, din punctul de vedere al Anastasiei, ceea ce ne da posibilitatea sa-i intelegem mai bine trairile (Vocea interioara si Zeita intima iti pot aduce zambetul pe buze dar te pot aduce si la exasperare :) ), iar la sfarsitul vol. 3 autoarea ne surprinde placut cu un capitol scris din punctul de vedere al lui Christian .


   Este un roman erotic cu o multime de pagini in care momentele intime sunt descrise foarte explicit, deci, daca sunteti minor sau nu va declarati un fan al acestui gen de romane, nu va recomand aceasta carte.
   O favoare facuta prietenei sale bolnave Kate, o face pe Anastasia Steele, studenta in ultimul an la filologie, sa-l intalneasca pe miliardarul Christian Grey, iar aceasta intalnire ii va schimba radical viata. Timiditatea, inocenta, neindemanarea Anastasiei, daca in alte circumstante l-ar fi enervat la culme si nu le-ar fi tolerat, venite din partea ei il amuza si ii trezesc curiozitatea. Pentru ca o doreste, perfectionistul Grey face cercetari despre Anastasia si astfel pune la cale o intalnire absolut intamplatoare :). Deoarece nu si-o poate scoate din minte, Grey incearca sa o cucereasca, sa o atraga in lumea lui, sa o convinga sa semneze un contract prin care ea devine Supusa, iar el Dominator. Dar Anastasia este inocenta, iar acest lucru este ceva nou pentru Christian Grey.
   Problema este ca acest tanar antreprenor de succes, obisnuit sa obtina orice doreste prin orice mijloace, un maniac al controlului veritabil, se simte atras de singura femeie pe care nu o poate controla. Dar Christian este genul masculului Alfa, iar in momentul in care si-a ales perechea nimic nu ii mai sta in cale, nici macar el.
   Este interesant cum pe parcursul celor trei volume Christian, tipul afaceristului dur, pentru care cuvantul "sentiment" era de mult trecut pe lista lucrurilor interzise, cu reguli bine intiparite in minte, si le incalca singur: nu-i place sa fie atins, nu doarme cu nicio femeie, nu vrea sa aiba o relatie cu floricele si inimioare, nu-i place vanilla sex etc; iar Ana dintr-o tipa timida si nesigura de farmecul ei se transforma intr-o femeie senzuala, stilata, care nu mai simte aceeasi teama ca la inceput atunci cand il infrunta (mi s-au parut amuzante e-mail-urile dintre cei doi in care Ana da dovada de mult mai mult curaj fata de momentele cand este in preajma lui Christian). Ana pastreaza totusi o nesiguranta in ceea ce priveste soliditatea relatiei lor, si asta nu imi place. Ea il iubeste, si ar face orice pentru el, iar in modul lui ciudat si Christian o iubeste si chiar se straduieste sa-si invinga demonii care il chinuie si sa aiba o "relatie normala" cu Anastasia.
   Chiar daca persoane din trecutul intunecat al lui Christian revin si le creeaza probleme (Leila- fosta supusa, d-na Robinson- femeia care la salvat la 15 ani din ghearele alcoolului dar l-a transformat intr-un barbat fara sentimente care nu vrea sa cunoasca semnificatia cuvantului "romantic",o persoana din trecut care vrea sa-l distruga pe Christian), toate acestea creeaza situatii care il fac sa-si dea seama de profunzimea sentimentelor sale pentru Anastasia si sa-si deschida intr-un final sufletul in fata ei.
   Intrebarea care nu-ti da pace pe tot parcursul lecturii este:
  Care sunt motivele pentru care Christian este un tip pervertit in "50 de nuante de gri"?
   Vrei sa afli de ce acest barbat frumos nu are incredere in sentimentele celorlalti pentru el, de ce trece rapid de la o stare calma, glumeata, copilaroasa, la una serioasa, furioasa, dominanta, de teama, de ce isi exprima frustrarile prin fetisuri dubioase cu iz de BDSM, ce l-a facut sa fie sadic.
Hm, sadic? Nu prea imi place asta, dar:

" Sadismul nu este o boală infecţioasă care loveşte un om, aşa deodată. Are o foarte lungă preistorie şi întotdeauna rezultă din fanteziile disperate ale unui copil care caută o cale ca să scape dintr-o situaţie fără speranţă." Alice Miller - Caderea zidului tacerii

iar problemele lui au inceput din copilarie.
   Ma bucur ca am citit cartea dupa ce au aparut toate cele trei volume, altfel, daca exista si timpul de asteptare pana la aparitia urmatoarelor volume, curiozitatea mea daca nu lesina sau se imbolnavea subit cu siguranta devenea campioana olimpica la 400m garduri sau ii trimitea o invitatie imaginatiei la un tango argentinian :)
   Nu vreau sa va dau mai multe detalii , este frumos sa o descoperiti singuri, sa hotarati singuri daca va place sau nu, pentru ca este clar, aceasta carte ori iti place ori nu-ti place.

Comanda aici

   Mai multe case de producţie, printre care “Warner Bros”, “Sony”, “Paramount” şi “Universal Pictures”, au înaintat ofertele pentru achiziţionarea drepturilor de ecranizare a trilogiei scrise de E.L. James. Pe 26 martie 2012, drepturile au fost obţinute de “Universal Pictures”, pentru suma de 5 milioane de dolari. E.L. James a solicitat să păstreze un anumit control asupra ecranizării celor trei volume scrise de ea.
   Din multitudinea de trailere "oficiale" prezente pe net cei mai potriviti pentru rolurile lui Christian Grey si Anastasia Steel mi se par Matt Bomer si Alexis Bledel, dar sa vedem ce hotarasc producatorii.





   E.L. James este casatorita, traieste la Londra si are doi baieti. Incearca sa pastreze o viata cat mai normala pentru familia sa, de aceea a publicat trilogia sub pseudonim, numele ei real fiind Erika. Intreaga viata a visat sa scrie carti pentru publicul larg. Scriitoarea E.L. James a spus scurt "Cartea cuprinde toate fanteziile mele"; cei doi fii ai sai nu au citit cartea "M-as simti umilita. Ar fi mult prea jenant."

ACTUALIZARE.
Recenzie film "Fifty Shades of Grey".

   Se apropie Valentine's Day 2015, agitatie mare, in aer se simte o mare tensiune, nerabdarea zbarnaie, pe la toate coltisoarele se vorbeste despre film. Aproape ca ma trec transpiratiile si ma intreb: "Va trece testul publicului? Sa ma duc la premiera sau mai astept sa treaca agitatia?" Sunt intrebari grele, de examen, si nici macar nu am variante ajutatoare. :)
   Si cum nu-mi place aglomeratia, am mai asteptat cateva zile. Intre timp parerile apareau valuri-valuri pe internet, iar micul Spielberg din fiecare a iesit la suprafata si a inceput sa dea indicatii regizorale: a fost frumos (ok, pareri pasnice si pozitive), nu a respectat cartea (logic, nu prea aveau loc de intors cu atatea scene erotice prezentate in carte, s-au descurcat si ei cum au putut), ce porcarie de film (daca ati citit cartea la ce va asteptati, la "The Flower Duet" sau la "Sex on Fire" in interpretarea magistrala a invitatului special Christian Grey? Despre ce film vorbim?), la final filmul ne-a lasat in pom (asa se termina si primul volum, de ce s-ar termina altfel filmul?).
  Suspansul este prea mare, m-am hotarat, merg la film. Incepe filmul. Toti si-au luat pastilele "jenatus". De unde stiu? Cei din sud sufereau de "chicotitus hilaricus", cei din vest aveau o forma avansata de "hahaitus-nu-inteleg-de-ceus", iar cei din est aveau o forma grava de "tusitus-camuflatus-chicotito-hahaitus", la nord eram noi, si ne-am uitat pastilele acasa. Regizoarea a incercat sa respecte evenimentele din carte si sa le filmeze mai pe dupa perdea, dupa stalpul amplasat stragic sau in oglinda din tavan, lucru ce a fost destul de frustrant pentru multi, iar jocul actorilor.... ei bine, s-au straduit si ei. Dupa cum stiti nu au fost preferatii mei, dar s-au straduit. Dakota a incercat sa-si adune toata inocenta si s-o transmita printr-o privire sexy si nestiutoare, privire ce uneori i-a iesit cam lesinata. Dar nu-i nimic Dakota, data viitoare va fi mai bine. Jamie, mai ai putin de lucrat la patratele, Christian era un impatimit al sportului, deci munca mai multa la sala. Stiu ca sunt acolo, dar trebuie sa le desenezi mai bine. Privirea aproape ti-a iesit, uneori m-am intrebat daca nu am gresit filmul si am ajuns la "Poltergeist". Da, privirea aceea fixa a innebunit-o si intimidat-o pe Anastasia, desi am vazut ca la vederea camerei de "joaca" nici macar nu a clipit. Anastasia din film este mult mai curajoasa decat cea din carte, desi camera aceea plina de grozavii a fost destul de socanta si am facut ochii cat monedele de 50 de bani. Haide mai Grey, lasa-i incolo de demoni!
   Cred ca foarte important la acest film era alegerea actorilor. Avand in vedere actiunea trebuia sa se simta chimia si atractia, sa sfaraie ecranul si in momentele in care nu se atingeau ci doar se priveau. In filmul meu asa era, dar sexy-ul acesta este diferit pentru fiecare.
   La final doamnele si-au exprimat nemultumirea, venisera in cautarea lui "Nemo" la film si se pare ca mai castigati au fost domnii la capitolul scene nud, afisau un zambet cat al motanului Cheshire pana cand primeau un ghiont strategic. Zau asa, domnilor! Sunteti la film cu doamna, nu ati fost cuminti deloc, acasa va asteapta pedeapsa. Ce alegeti: vatraiul sau atarnatul de pereti?
   Dar stati linistite doamnelor poate in varianta pentru DVD veti avea parte de Fifty Shades extended version. "Nemo" asta, nu este asa cum crede lumea, poate apare doar pe DVD, nu in vazul lumii pe ecranul cat Casa Poporului de la cinematograf.
   Eu am ramas la aceeasi concluzie, filmul suna chiar bine.
   Ce se va intampla, si cum vor evolua actorii in partea a doua, ramane de vazut.
   Pana una alta, indiferent de parerile noastre, producatorii au iesit pe plus la capitolul investitie - castig. Eu inca mai numar la mormanul de bani, pana va anunt scorul final mai dureaza.
   Ne auzim la partea a doua, cu noi pareri.


7 comentarii:

  1. Ai dreptate, aceasta trilogie a facut furori si e abia la inceput. Am descoperit-o mult mai tarziu si am citit-o cu sufletul la gura. Chiar daca e incarcata cu mult erotism, acesta nu e dezgustator, din contra, in spatele acestor povesti sunt trairi intense, amintiri reprimate si multe dezvaluiri care te fac sa nu lasi cartea jos din mana. N-am citit alte carti scrise de E.L.James, insa daca o va mai face, cu siguranta va fi la fel de bun. Cine ar fi crezut ca va fi asa de captivant totul. Oare filmul se va ridica la acelasi nivel? Ramane de vazut. In fine, felicitari pentru ceea ce ai scris. Imi place stilul tau.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Corect. Despre film nu ma avant sa-mi fac mari sperante, toti se asteapta sa fie un mare buuuum dar nu cumva sa fie doar un puuufff. Cum am mai spus depinde cum vor aborda cartea, pentru ca pot trece granita spre un alt gen de film foarte usor. Multumesc mult pentru apreciere si te mai astept cu drag.

      Ștergere
    2. Voi reveni cu mare drag pentru ca imi place stilul tau de a scrie. Au fost filme frumoase facute dupa carti celebre si au avut succes, dar au fost destule care nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor. Despre filmul cu Grey, cu siguranta va aduce multe vanzari, insa depinde si ce va prezenta. Recunosc ca voi sta cumintica sa astept opinii, daca e prea..prea, ma abtin sa ma arunc din prima.As dori sa fac o comparatie carte-film la ceea ce s-a facut dupa scrierile lui Nicholas Sparks.Filmele le-am vazut fara sa realizez ca sunt scrise de el, acum urmeaza cartile sa le citesc. La Grey am un avantaj, cartea o stiu, ramane filmul.

      Ștergere
  2. Doamne, cât pot s-o urăsc pe Doamna Robinson! Nu-mi place deloc de ea. Tare mult mi-a mai plăcut scena în care Ana aruncă vin pe ea :)) Mi-a plăcut mult trilogia şi sper să fac rost de ea să o am şi în bibliotecă (am citit-o online). Povestea dintre Christian şi Ana e foarte frumoasă şi e uimitor să iei parte la tot ce se întâmplă în viaţa lor. Ai scris foarte frumos toate rândurile astea. Felicitări :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Oare a placut-o cineva pe doamna Robinson? Cred ca am urat-o cu totii. Multumesc frumos pentru vizita, comentarii si pentru rabdarea de a citi ce am scris. :D

      Ștergere
  3. Felicitari!Este o recenzie foarte foarte buna :). Imi place blogul si voi citi toate recenziile:).

    RăspundețiȘtergere